"> CubTPMS – System do programowania czujników ciśnienia w kołach / oponach CUB TPMS » Tryby nauki nowych czujników

Tryby nauki stosowane w pojazdach do nauki nowych numerów czujników

Wyróżnić możemy 3 tryby nauki: Auto learn (uczenie automatyczne), stationay learn (uczenie wymagające zastosowania procedury) oraz OBDII (uczenie wymagające podpięcie się do złącza OBDII).

Jeśli duplikujemy oryginalne czujniki i montujemy je na pozycję wpisaną w ECU nie musimy stosować żadnej procedury. W wyjątkowych sytuacjach zdarza się konieczność użycia którejś z ww. procedur, jest to sytuacja marginalna.

Patrząc na udział procentowy danej procedury w pojazdach możemy otrzymać:
A – tryb stacjonarny – 25% – występuje w pojazdach marki: Buick, Cadillac, Chevrolet, część Citroenów, Hummer, Maybach, Mazda, Mercedes, Lancia, Porsche, VW.

Aktywacja w trybie stacjonarnym polega na wybudzeniu czujnika przy użyciu urządzenia diagnostycznego, gdy pojazd jest w trybie „re-learn”. W każdym pojeździe uruchomienie tego trybu się różni. W niektórych wystarczy wejść w opcje i wybrać odpowiednią funkcję. Przy innych, np. przy Cadilacu wygląda całkowicie inaczej (przykład):
1) Napompuj powietrze do zalecanej wartości.
2) Włącz zapłon.
3) Opuść szybę, aby zablokować możliwość zamknięcia drzwi.
4) Naciśnij i przytrzymaj przyciski zablokuj oraz odblokuj na kluczyku. Poczekaj na sygnał dźwiękowy/klakson.
5) Przy użyciu urządzenia diagnostycznego aktywuj czujniki (wystarczy je diagnozować).
6) Skanowanie rozpocznij od przedniego lewego koła.
7) Powtarzaj procedurę dla wszystkich kół, w kolejności: prawy przód, prawy tył, lewy tył.
8) Po skończeniu skanowania lewego tylnego koła, zatrąb dwukrotnie.
9) Wyłącz zapłon, aby zakończyć naukę.

B – tryb OBD – 36% – występuje w pojazdach marki: niektórych Chevroletach, Chrysler, większość Citroenów, Dacia, Dodge, część Fiatów, Honda, Hyundai, większość Infiniti, części Jeepów, KIA, Lancia, Lexus, Mitsubishi, Nissan, kilka Opli, Peugeot, Renault, Subaru, Suzuki, Toyota.

Jak można dostrzec większość aut, które wymagają przyuczenia czujników z nowymi numerami ID, to auta z rynków Azji i auta francuskie. Przyuczenie może zaczynać się w różny sposób, lecz najczęściej stosowanym jest:
1) Zeskanuj wszystkie koła
2) Włącz zapłon
3) Podłącz moduł OBDII do urządzenia oraz do wejścia w pojeździe
4) Wgraj nowe numery ID do komputera

Jak widać procedura nie jest skomplikowana, z tym, że wymaga dodatkowych narzędzi (tzw. Kabel OBDII), które pozwolą na ingerencję w komputer pokładowy.

C – tryb automatyczny – 39% – najprzyjaźniejszy tryb nauki 😉 Występują w pojazdach marki: Abarth, Alpina, Aston Martin, Audi, Bentley, BMW, niektóre Dodge, Ferrari, Fiat, większość Fordów, niektóre Infiniti, część Jeepów, Lamborghini, Land Rover, Lotus, Maserati, niektóre Mazdy, Mercedes, Mini, część Opli, kilka Porsche, Rolls Royce, Saab, Skoda, Tesla, niektóre VW, Volvo.

Jest to najprzyjaźniejszy tryb uczenia dla serwisantów. W większości przypadków wystarczy zamontować czujniki w kołach i przejechać jakąś odległość z prędkością ok 30km/h, aby czujniki zostały rozpoznane przez pojazd. W niektórych przypadkach (np. BMW) wymagane jest wejście w opcję i wybranie funkcji „sprawdzenia czujników”. W autach wyposażonych w ten tryb, nie musimy pamiętać oryginalnej pozycji czujników na kołach. Pojazd w szybkim tempie sam będzie w stanie się ich przyuczyć.